Amortera eller inte?


Ska man amortera sina lån? Ett ständigt dilemma bland dagens svenskar. Svaret för mig är relativt enkelt; i alla fall i den perfekta världen. Om du kan få en högre avkastning än räntan på en annan investering så bör du inte amortera. Alls.

Räntan på bolån är i dagsläget ca 2%, och snarare neråt 1,5% om man prutar ned sitt bolån. Det kan vara med relevant att jämföra mot en genomsnittsränta som då troligtvis är aningen högre än detta, kanske uppåt 3,5%. Tror jag att jag kan få högre avkastning på andra investeringar? Definitivt. Innebär det att jag inte amorterar? Tyvärr inte. Jag amorterar ca 3500 kr varje månad; en relativt liten del av mitt totala sparande bör tilläggas. Anledningen är helt enkelt att jag vill sprida mina risker och detta får anses en säker investering i förhållande till högriskaktier.

Min tanke är att dra ned amorteringen något under 2019.

Så, slutsatsen blir att hur mycket du bör amortera beror på förväntad ankastning och vilken riskbenägenhet du har med ditt kapital; amortera på om du vill det. Annars gör det inte. Glasklart, eller...?

Hur mycket amorterar ni?

/ SparGurun

Kommentarer