NULÄGE

I dagsläget har jag mitt totala egna kapital utspritt på lite olika tillgångsslag.

Aktieportfölj - 1 000 000 SEK
Här ligger huvudfokuset. Att kunna skapa passiva intäkter via utdelningar gör att det vattnas i munnen på mig. I dagsläget ligger mina prognostiserade utdelningar årligen på ca 26 000 SEK. I portföljen finns även några olika fonder för att få riskspridning (ca 100 000 SEK), samt likvider på ca 150 000 SEK. Likviderna tänker jag hiva in i aktiemarknaden allt eftersom.

Fastigheter - 700 000 SEK
Jag äger en bostadsrätt som jag i dagsläget hyr ut och som skapar passiva intäkter, ca 2500 SEK per månad. Jag äger även bostadsrätten jag bor i, tillsammans med min sambo, vilket skapar en låg månadskostnad. Totalt uppskattar jag att mitt kapital i bostadsmarknaden är värt 700 000 SEK netto.

Övrigt - 130 000 SEK
Lite pengar är låsta i en stiftelse som jag kommer ha tillgång till allt eftersom.

Kortsiktigt - 70 000 SEK
Som namnet antyder, lite pengar sparas kortsiktigt. Dels för att uppgradera mitt boende inom några års tid, och en buffert för att kunna resa och ha till oförutsedda utgifter.


TOTALT KAPITAL: 1,900 000 SEK

Kommentarer